Grupy Mieszane

Troszkę o GRUPACH ZRÓŻNICOWANYCH WIEKOWO.


Czy poza rzeczywistością szkolną funkcjonujemy gdziekolwiek w grupach jednolitych pod względem wieku? Odpowiedź jednoznacznie nasuwa poczucie sztuczności takiego podziału. Metoda Montessori wykorzystuje ów naturalny potencjał mieszanych wiekowo grup, by zapewnić najlepsze warunki rozwoju społecznego dziecka, które jednocześnie przynoszą korzyści edukacyjne. Życie towarzyskie dzieci, to nie tylko dodatek – to jeden z ważniejszych aspektów każdego przedszkolnego dnia. Tylko dzięki niemu bowiem dzieci nawiązują i budują różnorodne relacje, przyjaźnie, a także konflikty, które w naturalny i bezpieczny sposób uczą się rozwiązywać. Ponadto poprzez codzienną obserwację, młodsze dzieci naśladują starszych kolegów, uczą się prosić o pomoc, co także wspomaga poczucie ich samodzielności, bezpieczeństwa i bezwzględnej akceptacji. Starsze dzieci stają się nie tylko wzorem do naśladowania. Jest to dla nich nauka odpowiedzialności i wyrozumiałości, ale też źródło głębokiej satysfakcji – dając przykład młodszym kształtują w sobie pierwsze cechy lidera, czerpiąc równocześnie z licznych okazji do ugruntowania nabytej wiedzy i umiejętności.